L'estructura de l'obra conté tres parts que corresponen a: l'aparició d'un estímul, la reacció de Gregor i la repulsió de l'entorn.
PRIMERA PART: EL DESCOBRIMENT DEL COS D'INSECTE.
La primera part es desenvolupa a l'habitació de Gregor. El protagonista es disposava a alçar-se del llit per anar a treballar quan descobreix que li costa aixecar-se, ja que era un insecte gegant. Pensant que era un somni es tornà a dormir, però al despertar-se de nou rebutja eixa idea i accepta que s'ha transformat de veritat. Assumeix que ha d'aprendre a moure's amb el seu nou aspecte físic, encara que conserva la seua racionalitat, la memòria, els anhels i els temors de Gregor. Kafka també ens presenta a la seua família en aquesta part: la mare, el pare i la germana mostrant la seua relació amb el protagonista.
En aquesta part el personatge principal s'enfronta amb l'apoderat que li diu que el seu rendiment laboral havia baixat. A més son pare li havia demanat que obrira la porta (estímul). Quan Gregor ho aconsegueix (reacció), els personatges s'aparten d'ell (repulsió).
SEGONA PART: ADAPTACIÓ ALS INSTINTS D'INSECTE
En aquesta part Gregor s'adapta al seu estat animal. Grete, que ja el veu com insecte, retira els mobles per a la seua comoditat, excepte el sofà i un quadre. Podem observar la repugnància que el pare i la germana senten cap a ell, i com encara així, la germana li porta menjar i ventila la habitació. Durant aquest període la família segueix amb la seua vida mentre Gregor tracta amb la seua transformació tancat amb clau dins l'habitació. Ací, en veure la mare al seu fill es va quedar immòbil (estímul); i Gregor té la intenció d'ajudar (reacció). Així que ix de la seua habitació i el pare li respon tirant-li pomes perquè hi tornara (repulsió). L'impacte d'una poma el deixa trastornat. En aquesta escena es prepara el final de Gregor.
TERCERA PART: DEGRADACIÓ DE L'ANIMAL INDESITJABLE
En aquesta part la porta del menjador queda oberta (resignació) tacant-se a l'arribada dels hostes. Gregor és ignorat cada vegada més. L'autoritat ve per part dels hostes que representen la societat. La indiferència es converteix en hostilitat i violència, com un monstre. Gregor va perdent les ganes de viure a causa del seu aïllament. La poma que se li ha quedat incrustada equival a una mort lenta. També amb la caiguda observem l'empitjorament de l'estat de la seua habitació.
Un dia la porta queda oberta i Gregor ix de l'habitació per l'estimul que li produeix la música que toca la seua germana amb el violí. Ell se sent atret i se'n va a la sala (reacció), es ací on ens trobem el clímax. La repulsió ve donada per la seua germana quan escolta els comentaris dolents que condemnen el seu final. No és l'animal qui pensa, sinó Gregor, ja que del contrari aquest haguera fugit. Ell ho accepta i aqueixa mateixa nit mor a causa de la inanició i de la ferida que li havia produït la poma. L'assistenta es desfà del seu cadàver i la família ix a passejar tranquil·lament.
Recorda que l'assistenta no mata el Gregor!
ResponElimina